آشنایی با انواع ارتودنسی

 

ارتودنسی می‌تواند با براکت های همرنگ دندان، براکت های نامرئی با پلاک شفاف و یا به صورت مخفی در پشت دندان ها انجام شود. ارتودنسی به شکل های مختلفی انجام می‌شود که در ادامه به معرفی انواع ارتودنسی می‌پردازیم.

ارتودنسی ثابت

در این روش ارتودنسی به صورتی بر روی دندان ها قرار می‌گیرد که در طول دوره درمان نیازی به خارج نمودن آن‌ها از دهان بیمار وجود ندارد. اجزای اصلی این درمان براکت و سیم است. در ارتودنسی ثابت دندان ها نیاز به هدایت دقیق با فشار بیشتر دارند. در این روش، از براکت ها و نوار هایی استفاده می‌شود که موقتاً به دندان گیر می‌کنند. همچنین یک سیم انعطاف پذیر تمام قلاب ها را به یکدیگر متصل کرده و کمک می‌کند که دندان ها اجازه حرکت داشته باشند. خارج کردن این براکت ها از دهان تنها توسط دندانپزشک امکان پذیر است.

ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک به صورتی بر روی دندان ها قرار می‌گیرد که قابلیت خارج شدن داشته باشد. البته ممکن است بنابر تجویز متخصص ارتودنسی خروج آن از دهان در زمان‌هایی کوتاه، مثلاً برای غذا خوردن یا مسواک زدن باشد. در ارتودنسی متحرک سیم های نازک و حساس با تعدادی فنر، فشار ملایمی به دندان‌ها وارد می‌کنند.

ارتودنسی مخفی

این نوع از ارتودنسی به وسیله پلاستیک های بی رنگ در پشت دندان نصب می‌شوند. طول درمان هر ست از این پلاستیک های سفت و بی رنگ دو هفته است. این ارتودنسی پس از دو هفته جایگزین می‌شود. این قالب‌ها را می‌توان هنگام غذا خوردن و مسواک زدن خارج کرد. برای استفاده از این روش درمان، باید همه دندان های دائمی در آمده باشند.

ارتودنسی سریع

یکی از جدیدترین روش های موجود، ارتودنسی سریع است که بدون سیم کشی انجام می‌شود و تقریباً می‌توان آن را نامردی دانست. بیماران با این روش می‌توانند به راحتی غذا بخورند و مشکلی در تمیز کردن دندان‌ها نخواهند داشت. البته این روش برای دندان‌هایی که مشکلات کوچکتری دارند قابل استفاده است. این روش برای بزرگسالان و نوجوانان کارایی دارد و هزینه آن نسبت به دیگر روش های ارتودنسی بیشتر است.

ممکن است طول درمان در این روش بیشتر باشد. به طور کلی از سه ماه تا ۱۲ ماه ممکن است طول درمان به طول بیانجامد. این روش به زیبایی دندان کمک زیادی می‌کند. در این متد بر خلاف روش‌های سنتی در ابتدا تاج دندان و سپس به مرور ریشه دندان‌ها جابه‌جا می‌شود.

از آنجایی که حرکت دادن تاج دندان سریعتر صورت می‌گیرد، اثرگذاری آن نیز سریع‌تر بوده و بیمار نسبت به روند بهبودی احساس رضایت بیشتری خواهد داشت. اما باید توجه داشت که روند جابجایی ریشه در هر صورت به زمان بیشتری نیاز دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.