طرح فرش های ايرانی

فرش های دستباف ایرانی بر اساس جغرافیای فرش و بافنده گان آن دارای تنوع زیادی در طرح و نقش هستند که در ادامه بهبرخی از معروف ترین های آن اشاره خواهیم کرد .

طرح اسلیمی : این طرح شامل شاخه های دورانی در میان طرح برگ است . این شاخه ها برگرفته از طرح درختان در طبیعت هستند . طرح اسلیمس خود دارای تنوع زیادی است .

طرح افشان : از خصوصیات بارز این طرح که آن را از سایر طرح ها متمایز ساخته است پراکندگی و عدم تسلسل (به هم پیوستگی نقوش ) است در این طرح میان نقوش گل و برگ فاصله افتاده است .

طرح بته جقه : این طرح که برگرفته از از شکل درختان سرو است و به صورت سروهای سر خم کرده به کار می رود در ایران به طرح بته جقه شهرت یافته و در هنر ایران جایگاه ویژه ای برای خود باز کرده است . این طرح در بافت ترمه نیز بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفته است .

طرح درختی : این طرح در مقایسه با سایر طرح ها شباهت بیشتری با طبیعت داشته ، حضور درخت ها و درختچه های کوچک  و بزرگ در این طرح و همچنین طرح حیوانات بیانگر این ادعا است .

طرح شکارگاه : این طرح یکی از معروفترین طرح فرش ایرانی به شمار می رود . در اغلب این طرح ها حیوانات وحشی در حال شکار به تصویر کشیده شده اند . از انواع معروف این طرح می توان به شکارگاه درختی ، شکارگاه ترنج دار ، شکارگاه قابی ، شگار گاه لچک ترنج و شکارگاه سراسری اشاره کرد .

طرح قابی : طرح قابی متشکل از قاب های چند ضلعی تشکیل شده است . قابی قرانی ، قابی ستونی و قابی کرمانی انواع مختلف طرح قابی هستند .

طرح ترکمن یا بخارا : فرش های ترکمن از نظر هندسی و شکستگی خطوط در ردیف طرح های ایلیاتی قرار می گیرد . از خصوصیات این طرح بافت بدون نقشه است . بافندگان این طرح ها به صورت ذهنی طرح ها را به اجرا در می آورند .

طرح ماهی در هم : این طرح از طرح های ذهنی بود اما به دلیل زیبایی چشمگیر این طرح و با همت طراحان فرش به صورت منظم و مدون با حفظ ویژگی های قدیم پیاده سازی شد . این نقشه به صورت بومی به یکی از شهرستان ها استان خراسان رضوی به نام بیرجند تعلق دارد اما در گذر زمان به سیار مناطق ایران راه پیدا کرد .

طرح گلفرنگ : این طرح یک ترکیب حرفه ای  از طرحهای اصیل ایرانیو گلهای طبیعی و به خصوص گل سرخ است . دربافت  این نوع قالی از رنگهای تند و به خصوص از طیف رنگهای سرخ استفاده می شود.

طرح محرابی : این طرح که با الهام گرفتن از از محراب و تزئینات آن بوجود آمده نیز یکی از پرطرفدارترین طرح های فرش ایرانی به شمار می رود .

طرح گلدانی : در این طرح اغلب شکل گلدان هایی با اندازه های مختلف به چشم می خورد . در این طرح تقارن اهمیت زیادی نداشته .

طرح محرمات : طرح این فرش ها به صورت راه راه است و نقوش مورد نظر در این ردیف ها اجرا می شوند .
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.